نسخه چاپی

مدیر پروژه تقویت تشکل‌های کشاورزی شهرستان بم (اسپرینگ)، هدف کلی اجرای این پروژه را افزایش سهم مشارکت سازمان های مردم نهاد (سمن‌ها) در فرآیندهای توسعه و هدف اختصاصی آن را تقویت ظرفیت تشکل های مردمی کشاورزی و تعاونی ها در ترویج کشاورزی پایدار با حمایت از تولیدکنندگان خرد روستایی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، جواد محمودی‌راد در نشست فعالان صنعت خرما استان با مدیران انجمن هالیوس ایتالیا افزود: این پروژه در چارچوب توافقات وزارت امور خارجه ایران و برنامه همکاری های توسعه بین المللی اتحادیه اروپاست که اجرای آن به انجمن احیاء ارزش ها با همکاری انجمن هالیوس ایتالیا واگذار شده است.

وی ادامه داد: از نتایج قابل انتظار این پروژه، توان‌افزایی گروه های محلی در چارچوبی مشارکتی با شناخت درست جامعه محلی، بخش خصوصی و بخش دولتی است که البته اصلی‌ترین چالش اجرای آن در یک سال گذشته مربوط به مباحث مشارکت میزان سرمایه اجتماعی و به ویژه مولفه اعتماد است.

عضو هیات رئیسه انجمن ملی خرما نیز در ادامه این نشست گفت: در اجرای این پروژه مشکلات به صورت مستقیم از کشاورزان و افراد مرتبط دریافت شده که با ایجاد و افزایش اعتماد بین فعالان این حوزه، اطلاعات دقیق، به روز و واقعی کسب می شود. محمدحسین اکبری یزدی، افزود: اجرای پروژه اسپرینگ تاثیرات اجتماعی بسیاری در منطقه داشته و امیدواریم در گام های بعدی به توسعه پایدار در شهرستان بم دست یابیم.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق کرمان گفت: این کمیسیون آمادگی لازم را برای کمک به تحقق اهداف این پروژه دارد تا اقدامی شایسته صورت گیرد. سیدمحمدرضا ترابی موسوی، افزود: تلاش خواهیم کرد از تجربیات مشاوران و کارشناسان ایتالیایی این طرح در سایر بخش های کشاورزی استان نیز استفاده کنیم.

در ادامه این نشست مدیر پروژه های انجمن هالیوس ایتالیا در رابطه با پروژه اسپرینگ گفت: ارزش آفرینی با بکارگیری تخصص های مختلف از تعاونی ها صورت می گیرد که هالیوس با بهره‌مندی از تخصص و تجربه تعاونی های ایتالیایی و به اشتراک گذاری آنها کار می کند. گابریل ویرجنیلی، افزود: ارتباط با ایران هم به دلیل علاقه برخی تعاونی های ایتالیایی و به عنوان شریک تجاری آغاز شده که بر روی نظام مشارکت مردم و نه بر سرمایه های آنها تمرکز دارد.

وی در رابطه با تولید محصول خرما در بم و ارزیابی بازار این محصول اظهار کرد: خرما یک محصول مصرفی رایج در ایتالیا نیست و این کشور نمی تواند بازار هدف صادراتی خوبی برای این محصول باشد. ویرجنیلی، بیان کرد: خرمای با کیفیت ایران باید در بازارهای آلمان، انگلستان و سوئد که ایرانی های بسیاری در آنجا زندگی می کنند عرضه شود زیرا مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد.

مدیر پروژه های انجمن هالیوس ایتالیا ادامه داد: برای ورود خرما به بازارهای مختلف باید به بسته بندی، استانداردسازی و تجاری سازی محصول بسیار توجه کرد و مصرف کننده ها اینگونه موارد را مطالبه می کنند.

powered by social2s