نسخه چاپی

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه بهره‌وری یک مقوله فراموش شده است، گفت: با وجود همه ظرفیت ها و موقعیت‌های مناسب اقتصادی، برداشت از منابع اقتصادی استان بهره‌ورانه نیست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، سیدمهدی طبیب زاده در اولین جشنواره بهره‌وری استان کرمان و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران مجموعه‌های اقتصادی، پرداختن به موضوع بهره‌وری را یک وظیفه عنوان کرد و افزود: اتاق کرمان با درک کامل این موضوع به مسائلی مانند توسعه صادرات، حل بحران آب، کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری، اشتغال و رقابت‌پذیری پرداخته و در راستای بهبود فضای کسب و کار، تسهیل امور سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید تلاش می‌کند. وی ادامه داد: برای تحقق توسعه بازار و کسب و کار باید اقتصاد را فعال کرد که بر اساس مصوبه هر سال، بایستی یک سوم رشد اقتصادی کشور از محل رشد بهره‌وری محقق شود اما متاسفانه بخش عمده‌ای از این مهم انجام نشده است.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه در دولت، سازمان ملی بهره‌وری متولی این امر مهم است، اظهار کرد: پیشنهاد ما در بخش خصوصی این است که اتاق را به عنوان سازمانی برای رشد بهره‌وری به رسمیت بشناسند. طبیب‌زاده تصریح کرد: برای مواردی مانند صادرات، سرمایه گذاری و... یکسری مشوق ها در نظر گرفته می شود اما برای بهره‌وری هیچ تشویقی در کار نیست در حالی که باید بین آنکه منابع را هدر می‌دهد با کسی که به بهره‌وری می پردازد، تفاوت وجود داشته باشد.

وی گفت: اگر نگاه بهره‌ورانه به اقتصاد کرمان به ویژه در کشاورزی، معدن و انرژی وجود داشته باشد حتما می‌توانیم کمی از انتظارات برای سرمایه گذاری را پاسخ دهیم. وی در ادامه از شرکت نکردن همه هزار و 500 بنگاه اقتصادی استان در اولین جشنواره بهره‌وری انتقاد کرد و گفت: فقط 48 بنگاه اقتصادی در این جشنواره شرکت کردند و امیدواریم همه به این نهضت بپیوندند.

فعال و تحلیلگر اقتصادی نیز در ادامه این آئین گفت: با توجه به تجربیات کشورهایی مانند چین و هند مبنی بر رشد اقتصادی از محل افزایش بهره‌وری، این مهم امکان‌پذیر و لازمه جدی توسعه پایدار است و این در حالی است که تنها 10 درصد از یک سوم رشد سالانه اقتصادی پیش بینی شده کشور ما از  محل بهره‌وری محقق شده است. محسن جلالپور افزود: اقتصاد دولتی و وابسته به نفت همواره باعث شده که به بهره‌وری به صورت جدی پرداخته نشود، ضمن اینکه در اینگونه اقتصادها فساد و آلودگی نفوذ می کند و متاسفانه این موضوع سالهاست در اقتصاد ایران دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه در چنین فضای اقتصادی، رقابت معنا ندارد و بهره‌وری محقق نخواهد شد، بیان کرد: باید اقتصاد توزیعی در کشور را به سمت اقتصاد تولیدی ببریم. جلالپور، در بخش دیگری دلیل بهره‌ور نبودن بنگاه‌های اقتصادی را نیز فعالیت در فضای اقتصاد غیررقابتی و غیرشفاف عنوان و تصریح کرد: البته در این بین برخی زمینه ها مانند استارت‌آپ‌ها با تغییر مسیر اقتصاد توانسته‌اند به بهره‌وری معنا دهند.

رئیس سابق اتاق ایران و کرمان اظهار کرد: مدیرانی در بنگاه ها موفق هستند که بتوانند بهره‌وری را به عنوان یک مهارت در بنگاه خود جاری کنند. وی سه علت را مانع از پیشبرد اهداف بهره‌وری عنوان کرد و گفت: افرادی که در بنگاه ها هستند یا نمی‌خواهند، یا نمی‌دانند و یا نمی‌توانند به تحقق بهره‌وری کمک کنند که پیش گرفتن کارها به صورت دو طرفه بین مدیران بنگاه ها و سایر پرسنل برای ایجاد انگیزه بیشتر، ارائه آموزش ها و اطلاعات لازم و داشتن توانایی لازم و یا تکمیل تجهیزات می‌تواند به رفع این موانع کمک کند. جلالپور، اظهار کرد: در مجموع در اقتصاد دولتی کشور نیاز به بازنگری و در بنگاه های بخش خصوصی نیاز به رابطه دوطرفه بین مدیر و مالک بنگاه ها و پرسنل داریم تا بهره‌وری لازم دنبال شود.

 در ادامه این آئین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به هیات نمایندگان دوره نهم اتاق کرمان گفت: مسیر فعالیت خوبی در اتاق کرمان پایه‌گذاری شده بود که با برگزاری این انتخابات و انتخاب اعضای هیات نمایندگان این مسیر ادامه می یابد. محمدرضا پورابراهیمی افزود: مسئله بهره‌وری و رقابت‌پذیری نتایج مطلوبی در سطح کلان کشور نداشته که نداشتن رشد اقتصادی لازم ناشی از بهره‌وری این موضوع را نشان می دهد.

وی عدم استفاده بهینه از منابع را یکی از مولفه های عدم تحقق بهره‌وری عنوان کرد و ادامه داد: با تغییر نرخ ارز با وجود همه مشکلات خواسته و ناخواسته ایجاد شده، مزیت های نسبی در تولید و صادرات بشدت افزایش یافته است که باید از این ظرفیت استفاده کرد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر چه بخش خصوصی باید در زمینه افزایش بهره‌وری تلاش کند اما تا تحول ساختاری در اقتصاد ایران شکل نگیرد امکان ادامه فعالیت اقتصادی وجود نخواهد داشت.

گفتنی است در این جشنواره در بخش معدن شرکت های صنایع روی کرمان و فرومولیبدن کویر رفسنجان، در بخش صنعت روغن موتور پردیس و صنایع ممتازان کرمان و در بخش خدمات بازرگانی آرمان بهتا کرمان و گهرانرژی سیرجان به عنوان بنگاه های اقتصادی استان که بیشترین بهره‌وری را داشته‌اند، مورد تجلیل قرار گرفتند. در این آئین فرشید شكرخدائی نائب رئیس انجمن مدیریت كیفیت ایران و احسان جنتی فرد دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره وری حضور داشتند.

 

powered by social2s