نسخه چاپی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وجود وضعیت بحرانی در تولید محصولات کشاورزی استان کرمان طی سال جاری، تشکیل ستاد بحران در این زمینه ضروری است.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، محمدرضا پورابراهیمی در نشست انجمن پسته ایران افزود: خسارت‌های سنگین وارد شده به چند محصول کشاورزی استان به ویژه پسته، در معیشت و اشتغال مردم استان تاثیرگذار خواهد بود و اگر مدیریت نشود آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برای برگزاری نشست ستاد بحران تولید در کشاورزی استان، از پنج وزیر کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت دعوت به عمل می‌آید تا بتوان مصوباتی را برای کمک به این وضعیت دریافت کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای نتیجه گیری بهتر در این نشست باید مستندات لازم، گزارش هایی از وضعیت بیمه بخش کشاورزی و تسهیلات بانکی این بخش، ارائه دهیم.  پورابراهیمی در پاسخ به پرسش های جمعی از صادرکنندگان پسته در مورد تغییرات نرخ ارز و تاثیر آن در صادرات بیان کرد: کمیته ساماندهی بازار ارز را در کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل و پس از برگزاری چند نشست، طرح دو فوریتی در این زمینه به دولت ارائه شد که امیدواریم دولت با اجرای آن موافقت کند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، باید به دولت کمک کرد، خاطرنشان کرد: به نظر ما صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی باید از پیمان سپاری ارزی و روش اجرای آن مستثنی شوند تا به صادرات بیشتر تشویق شوند.

بحران پسته کمتر از زلزله نیست  

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: وضعیت بحرانی به وجود آمده در تولید پسته کمتر از زلزله نیست و باید همه به فعالان صنعت پسته در استان کمک کنند. سیدمهدی طبیب زاده خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از مردم استان تحت تاثیر بحران تولید پسته قرار می گیرند و به همین دلیل پیشنهاد تشکیل ستاد بحران مطرح شده است.

وی ادامه داد: انتظار می رود میزان خسارت وارد شده به پسته و محصولات کشاورزی استان به میزان واقعی برآورد شود و وضعیت بازار ارز برای صادرکنندگان نیز روشن تر شود.

صادرکنندگان واقعی باید از تصمیمات جدید ارزی مستثنی باشند

فعال و تحلیلگر اقتصادی در ادامه این نشست گفت: وضعیت پسته در سال جاری در طول بیش از چهار دهه گذشته تجربه نشده و نباید از کنار این مسئله مهم به آسانی عبور کرد. محسن جلال پور افزود: از سوی دیگر تغییرات نرخ ارز در فروردین ماه گذشته و تصمیمات آنی و بدون کار جدی، علمی و کارشناسی در این رابطه، صادرات را با مشکلاتی روبرو کرده که امیداریم تصمیم شفاف و مشخصی در این زمینه گرفته شود.

وی ادامه داد: امسال در بازار پسته به دلیل نبود افراد بزرگی مانند مرحوم حاج اکبر نخعی، عدم توان ادامه دادن مسیر صادرات توسط عده‌ای دیگر و همچنین کنار کشیدن تعدادی از صادرکنندگان در شرایط فعلی، خلل ایجاد خواهد شد که این موضوع را نباید نادیده گرفت.

جلال پور، در بخش دیگری به وضعیت بازار ارز اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی محصولات غیرنفتی باید از تصمیمات جدید ارزی مستثنی باشند زیرا صادرات این محصولات مشتری خاص و شبکه مویرگی انتقال ارز مخصوص به خود را دارد و از سوی دیگر تاثیر بسیاری در ایجاد اشتغال کشور خواهد داشت.   

بحران پسته امسال در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است    

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ادامه این نشست با بیان اینکه امسال زلزله خاموش در پسته استان اتفاق افتاده است، گفت: به دلیل گرمای بیش از حد هوا در اسفند و فروردین ماه گذشته، در درختان پسته جوانه های زایشی ریزش کردند و از سوی دیگر جوانه های رویشی نیز تشکیل نشد. عباس سعیدی افزود: به دلیل این شرایط آب و هوایی و عدم تعادل هورمونی این درختان، میزان پسته بر روی درختان بسیار کاهش یافته و سال آینده نیز کم محصول خواهد بود.

وی با بیان اینکه این شرایط در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است، ادامه داد: پیش بینی تولید پسته سال گذشته استان 150 هزار تن بود اما در سال جاری تولید تنها 20 هزار تن پسته پیش بینی می شود. سعیدی، اظهار کرد: با این میزان کاهش تولید پسته، تعداد زیادی از کارگران و فعالان در صنعت پسته بیکار خواهند شد و وضعیت اقتصادی استان تحت تاثیراین شرایط قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: درخواست پرداخت حداکثری غرامت به باغداران، استمهال وام های دریافتی و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ کم برای نگهداری باغات مطرح شده است. وی علاوه بر پسته، به کاهش 50 درصدی گردو، بیش از 50 درصدی میوه های سردرختی و مقداری گل محمدی اشاره کرد و گفت: باید ستاد بحران در این زمینه تشکیل شود.

در این نشست برخی باغداران و صادرکنندگان پسته به برخی مشکلات این بخش اشاره کردند.

powered by social2s