نسخه چاپی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: منابع پایدار و قطعی را برای حمایت از صادرات در سال 97 پیش بینی می کنیم به طوری که تسهیلات این بخش هر سه ماه یک بار قابل دریافت خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، محمدرضا پورابراهیمی، در سی و یکمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: در سال جاری مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن هزارمیلیارد تومان منابع از محل تعرفه واردات به امر صادرات و مواردی مانند ساماندهی بازارهای خارجی، تشکل های صادراتی، مشوق های صادراتی اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه سال 97 آغاز جهش های صادراتی خواهد بود، ادامه داد: کرمان استان ممتاز و برتر در زمینه صادرات است که باید از این اعتبارات برای صادرات استان استفاده کرد. پورابراهیمی، با بیان اینکه کرمان در آغاز جهش های بزرگ اقتصادی قرار دارد، خاطرنشان کرد: متوسط نرخ رشد کرمان شتاب بیشتری نسبت به متوسط کشور داشته و در برنامه ششم توسعه رشد هشت و نیم درصدی برای کرمان در نظر گرفته شده است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک سوم یا یک چهارم از نرخ رشد از بهره وری حاصل می شود که در این زمینه، بهره وری از معادن زغالسنگ باید در اولویت قرار گیرد زیرا 3 میلیون تن واردات زغال برای سال آینده پیش بینی شده است. وی اظهار کرد: در سال جاری استان کرمان با 3.8 درصد از جمعیت کشور 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده که 5 تا 7 درصد از متوسط کشور پایین تر است.

نظام بهره وری استان تدوین شود

رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست به برگزاری 30 نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: پیگیری جدی و نتیجه بخش جلسات شورا با همراهی و همدلی همه مسئولان استان کرمان حاصل شده است. سیدمهدی طبیب زاده افزود: همه عوامل توسعه از جمله زیربناها و ظرفیت های خدادادی در کرمان فراهم است اما سرانه درآمد تولید ناخالص داخلی پایین است که باید بررسی این موضوع و حل آن در اولویت برنامه های سال آینده استان قرار گیرد. وی ادامه داد: اتاق کرمان در زمینه پایش فضای کسب و کار اقداماتی را انجام داده و اجرای مصوبات شورای گفت و گو بر عهده دستگاهها و ادارات بوده است. طبیب زاده، بیان کرد: اتاق به طور داوطلبانه می تواند نظام بهره وری استان را تدوین کند و در نشست شورای گفت و گو به بحث و گفت و گو گذاشته شود.

علت فرار سرمایه از کرمان شناسایی شود

استاندار کرمان نیز در این نشست از اتاق کرمان به دلیل برگزاری منظم نشست های شورای گفت و گو در استان قدردانی کرد و گفت: بر اساس آمار مربوط به پایش فضای کسب و کار توسط اتاق ایران، رتبه فضای کسب و کار کرمان از 23 به 8 ارتقا یافته است. علیرضا رزم حسینی، در ادامه چند پیشنهاد را برای طرح در نشست های شورای گفت و گوی سال آینده عنوان و خاطرنشان کرد: طرح نهادینه کردن معین های اقتصاد مقاومتی استان تهیه شود به گونه ای که با تغییر مدیران دولتی و معین های منطقه، پروژه ها تعطیل نشوند. وی ادامه داد: همچنین علت فرار سرمایه و ثروت از استان کرمان شناسایی و بررسی و برای جلوگیری از آن راهکار تعریف شود که امیدواریم اتاق کرمان بتواند در این زمینه طرحی را ارائه دهد. رزم حسینی، در بخش دیگری به حمایت قوه قضاییه از بنگاههای اقتصادی اشاره و بیان کرد: معاون قوه قضاییه در کرمان بیان کرد طرحی را ارائه دهید که اگر برای مدیر بنگاه اقتصادی به هر دلیلی پرونده قضایی تشکیل شد، فعالیت آن بنگاه و شرکت تعطیل نشود؛ که ما قصد داریم در کرمان این طرح را تهیه کنیم و ارائه دهیم.

استاندار کرمان اظهار کرد: میزان تولید ناخالص داخلی باید شفاف اعلام شود البته این به معنی ایجاد محدودیت و ممانعت نیست بلکه می خواهیم آمار و اطلاعات دقیق تری در دسترس باشد. وی پیشنهاد تمرکز بر افزایش بهره وری با اولویت بخش کشاورزی را نیز مطرح کرد و گفت: آموزش های فراگیر مهارت آموزی و کارآفرینی به صورت رایگان نیز باید در سال آینده پیگیری شود. رزم حسینی، همچنین از تشکیل مجمع استانی مدیران با حضور استانداران، معاونان استاندار، شهرداران، روسای شورای شهر، روسای اتاق ها، نمایندگان مجلس، کارآفرینان موفق و مسئولان قوه قضاییه چند دهه گذشته در سال 97 خبر داد و گفت: امیدواریم از این نشست بتوان طرح "کرمان آینده" را تدوین کرد. گفتنی است در این نشست گزارش عملکرد 30 نشست گذشته شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان ارائه شد.

گزارش عملکرد 30 نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان

 

 

        

      

 

 

 

powered by social2s