نسخه چاپی

سفیر اتریش در ایران گفت: اتاق کرمان اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با اقتصاد و توانمندی های کشور اتریش و همچنین زمینه های همکاری مشترک دو طرف دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان،  اشتفان شلتس در نشست با هیات نمایندگان اتاق کرمان افزود: در حال حاضر سه شرکت مهم اتریشی در کرمان فعالیت دارند که حضور موفق آنها موجب استقبال و ورود سایر شرکت های اتریشی به کرمان خواهد شد. وی با اشاره به اینکه کشور اتریش، کوچک اما جزء 12 کشور مرفه دنیاست، ادامه داد: کشور ما نفت و منابع زیرزمینی ندارد و سرمایه آن نیروهای توانمند و متخصص است که شرکت های اتریشی نیز از همین افراد تشکیل شده‌اند و در دنیا پیشرو هستند.

سفیر اتریش یکی از ویژگی های بارز ایران و اتریش در طول تاریخ را اعتماد متقابل دانست و اظهار کرد: مزیت اقتصاد دو طرف می‌تواند تکمیل کننده همکاری‌ها باشد. وی مشخصه برتری اقتصاد کرمان را دیدگاه حرفه‌ای شرکت های فعال این استان دانست و بیان کرد: شرکت های اتریشی نیز صرفا با هدف فروش محصولات خود در ایران و کرمان حضور نمی یابند بلکه تقویت بخش خصوصی متوسط را نیز در نظر دارند. شلتس ادامه داد: اولین موسسه مالی اروپایی در ایران یک بانک اتریشی بود که قرارداد خط اعتباری با ایران امضا کرد و بخش عمده‌ای از این اعتبار به پروژه های استان کرمان اختصاص یافته است. وی فعالیت هایی در راستای تضمین منابع آبی در ایران و توانمندی شرکت های اتریشی در این زمینه و همچنین آموزش های فنی و حرفه‌ای را از جمله زمینه‌های همکاری ایران و اتریش عنوان کرد.

رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست حوزه هایی مانند فولاد، انرژی خورشیدی و گردشگری را از جمله زمینه های همکاری کرمان و اتریش عنوان کرد و گفت: تجربه های موفق همکاری بین دو کشور وجود داشته و ظرفیت ها و توانمندی های دو طرف بسیار است. سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: خوشه‌های اقتصادی اتریش از جمله قطعات خودرو شهرت جهانی دارند و در این زمینه می‌توانند با خودروسازی بم در استان کرمان همکاری داشته باشند.

وی در رابطه با فعالیت های مربوط به انرژی خورشیدی اظهار کرد: کرمان قطب انرژی خورشیدی و پایلوت تولید، انتقال و تکنولوژی انرژی خورشیدی کشور خواهد شد که با توجه به فعال بودن چند شرکت اتریشی در این حوزه، زمینه های همکاری بیشتر دو طرف وجود دارد. رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه گردشگری، می تواند زمینه دیگر همکاری دو طرف باشد، گفت: شهرت گردشگری اتریش و شهر وین جهانی است، تجربه زیادی در جذب توریست دارند و دانشکده تخصصی گردشگری مودول اتریش نیز در دبی و چین نمایندگی دارد که همه این موارد می تواند به توسعه گردشگری کرمان کمک کند.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: اتاق کرمان تمایل دارد همکاری های لازم را با بخش آموزش اتریش برای ارائه آموزش های فنی و حرفه‌ای به جوانان استان انجام دهد. وی ادامه داد: در پاسخ به حضور هیات اقتصادی از ایالت کرتین اتریش در کرمان، اردیبهشت ماه 97 هیاتی را به اتریش اعزام خواهیم کرد تا در نشست‌ها و مذاکرات رو در روی فعالان اقتصادی دو طرف، برنامه ریزی لازم برای اجرایی شدن طرح ها صورت گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست به برخی پروژه‌های قابل سرمایه گذاری استان با توجه به توانمندی های شرکت ها و سرمایه گذاران اتریش اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حجم عمده‌ای از واردات به ایران از مسیر جاده‌ای و ریلی کرمان عبور می کند، به همین دلیل پرداختن به پروژه‌های آزادراهی در استان، می تواند مورد توجه سرمایه گذاران باشد.

محسن ضرابی افزود: وزارت راه ایران، آمادگی امضای قراردادهایBOT با سرمایه گذاران را دارد که برای ایجاد انگیزه بیشتر در سرمایه گذاران در این حوزه 30 درصد هزینه های پروژه را بدون چشم داشت در اختیار می گذارد و سرمایه گذار  تنها باید 70 درصد آن را تامین مالی کند. وی ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از ریسک تغییرات نرخ ارز در سرمایه گذاری ها، فرمولی طراحی شده که در صورت تغییر نرخ ارز هیچ ریسکی متوجه سرمایه گذار خارجی نباشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، بهترین پروژه های آزادراهی را بین بندرعباس- سیرجان، سیرجان- کرمان و سیرجان- شهربابک به سمت تهران عنوان و اظهار کرد: بازگشت سرمایه نیز از محل اخذ عوارض خودروهای عبوری در این مسیرها خواهد بود. وی در بخش دیگری بیان کرد: با توجه به بارندگی کم و بالا آمدن سطح آب فاضلاب در کرمان، پروژه های مربوط به خط انتقال فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب استان می تواند مورد توجه سرمایه گذاران اتریشی قرار گیرد زیرا از یک سو کرمان بشدت به آب نیاز دارد و از سوی دیگر با مشکل فاضلاب شهری روبروست. ضرابی افزود: اگر سرمایه گذاران اتریشی در این زمینه با قراردادهایBOT سرمایه گذاری کنند پیش از آغاز کار می توانند قراردادهای خرید تضمینی آب را با صنایع بزرگ استان منعقد کنند.

وی در ادامه ساخت هتل و اجرای پروژه های گردشگری در کرمان را کاملا اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: اتاق کرمان با یک شرکت بزرگ اروپایی برای تهیه نقشه راه و بازاریابی گردشگری مذاکره کرده تا سرمایه گذاران خارجی شناختی از وضعیت گردشگری استان کرمان داشته باشند. ضرابی، حمایت از سرمایه گذاری خارجی را یکی از فعالیت های اتاق کرمان عنوان و بیان کرد: بر اساس قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی، خارجی ها می توانند شرکت های خود را در ایران با صد درصد سهام مالکیت ثبت کنند و مالک زمین، کارخانه و ساختمان و... شوند. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان تصریح کرد: اگر ارتباط بانکی بین ایران و اتریش فراهم نباشد می توان این امکان را از طریق ثبت شرکت در عمان به وجود آورد و فعالیت هایی مانند انتقال پول، گشایش اعتبار اسنادی و ضمانت نامه ها را انجام داد.

powered by social2s