نسخه چاپی

امام جمعه کرمان و نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه اقتصاد و مدیریت اسلامی با محورهای خاص خود پیاده نشده، گفت: راه نجات اقتصاد کشور ورود بخش خصوصی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان افزود: یکی از مدل های مطرح شده در اقتصاد جهان، واگذاری امور به بخش بخش خصوصی و نظارت دولت بر فعالیت های آنهاست که این مدل به اقتصاد اسلامی نزدیک است. وی در ادامه اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان را افرادی عالم، قابل، دانا و با انگیزه عنوان و اظهار کرد: اتاق ظرفیت و قابلیت قابل توجهی دارد و می تواند مسئولان استان را برای رفع مسائل و مشکلات اقتصاد استان با خود همراه کند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، با تاکید بر افزایش مطالبه‌گری در کرمان بیان کرد: مودبانه و محترمانه انتقاد کنید و از مسئولان پاسخ بخواهید. وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه کرمان در طول تاریخ در زمینه های مهندسی، اقتصاد و تجارت، فرهنگ و ادب، حاکمیت و سیاست از استان های پیشرو بوده است، ادامه داد: با وجود استعدادها و ظرفیت های اقتصادی فراوان کرمان، گردش مالی و تحول مورد انتظار حاصل نمی شود که برای این موضوع باید در هر بخش چشم انداز ویژه‌ای ترسیم کرد.

امام جمعه کرمان افزود: وجود برخی مرزبندی های سیاسی در حوزه اقتصاد، توسعه کشور و رشد شاخص ها مسائل منفی ایجاد می کند و باید از آنها دوری کرد زیرا در کشور ما انتخابات آزاد است و فرد منتخب فقط به گروه خاصی تعلق ندارد و نماینده همه مردم است. وی با تاکید بر اینکه باید در بین مردم امید و انگیزه ایجاد کرد اما نباید واقعیت ها را نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: از هیچ کمکی به فعالان اقتصادی برای توسعه استان دریغ نخواهم کرد.

اجرای اصل 44 قانون اساسی مطالبه شود

رئیس اتاق کرمان در ادامه این نشست به سابقه 109 ساله فعالیت اتاق در کرمان اشاره کرد و گفت: اتاق، قانونمندترین تشکل بخش خصوصی، مشاور صادق و مطلع سه قوه است و دغدغه تولید، اشتغال و امنیت استان را دارد. سیدمهدی طبیب زاده افزود: فعالیت های مختلف در اتاق کرمان با تلفیق علم، تجربه و انگیزه انجام می شود و این ظرفیت می تواند در اختیار استان قرار گیرد.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب به واگذاری امور به بخش خصوصی، اظهار کرد: چرا با وجود این تاکیدات، اصل 44 قانون اساسی اجرایی نمی شود که درخواست داریم این موضوع مطالبه شود. طبیب زاده، خاطرنشان کرد: باید برای آینده استان چند اولویت در نظر گرفت و اقدامات و فعالیت های انجام شده در مسیر این اولویت ها ارزیابی و سنجش شوند تا به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه عدم بهره‌وری لازم حلقه مفقوده توسعه اقتصاد استان است، بیان کرد: رشد بهره‌وری در کرمان منفی و از متوسط کشور پایین تر است در حالی که باید 30 درصد رشد استان از طریق بهره وری تحقق یابد. رئیس اتاق کرمان افزود: مسئله بحران آب چندان جدی گرفته نمی شود در حالی که برخی پیش بینی ها از مهاجرت و جنگ آب در آینده به دلیل بحران آب خبر می دهند.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان، ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری را 2 و نیم برابر سریعتر و همچنین ارزانتر از سایر حوزه ها عنوان کرد و گفت: در استان کرمان با توجه به بحران آب، زمینه توسعه شغل در سایر حوزه ها چندان وجود ندارد. مهدی سیاوشی، افزود: عدم شناخت کافی از جاذبه های گردشگری کرمان و عقب ماندن کرمان از گردشگری کشور، موجب حضور کمتر گردشگران در سال های گذشته به استان بوده که برای معرفی بیشتر کرمان، مدیران بزرگترین آژانس های گردشگری کشور و نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور را به کرمان دعوت و طی چند روز جاذبه ها را به آنها معرفی کردیم. وی با اشاره به اینکه همچنین گروه 15 نفره از گردشگران هلندی اواخر اسفندماه جاری به کرمان سفر می کنند، بیان کرد: تعریف و تهیه طرح جامع و برند گردشگری کرمان از جمله برنامه های ماست که در دست اقدام قرار دارد.

در ادامه این نشست جلیل کاربخش، رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان با اشاره به اینکه مشکلات فضای کسب و کار ایران و کرمان بسیار است، خاطرنشان کرد: در پایش محیط کسب و کار که توسط اتاق ایران انجام شده سه مشکل تامین مالی، مسائل مربوط به بیمه و امورمالیاتی سه مشکل اصلی فعالان اقتصادی و محیط کسب و کار عنوان شده که برای رفع مشکلات فعالان بخش خصوصی در این حوزه ها اقدامات بسیاری توسط کمیسیون انجام شده و همچنان پیگیری می شود.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان به تشریح وضعیت محصول پسته در کشور و استان پرداخت و گفت: 220 هزار تن پسته در ایران تولید می شود که سهم استان کرمان از این تولید حدود 60 درصد است. محمدعلی محمدمیرزاییان، به صادرات این محصول اشاره و خاطرنشان کرد: 50 هزار تن پسته به بازارهای چین و حدود 5 درصد به بازارهای اروپا و مابقی در سایر بازارها به فروش می رسد و رقابت جدی بین پسته ایران و آمریکا در بازارهای جهانی وجود دارد. وی ادامه داد: در بازارهای جهانی هر کیلوگرم پسته آمریکا 10 تا 11 دلار و هر کیلوگرم پسته ایران 8 تا 9 دلار به فروش می رسد اما بازگشت پول  به کشور بسیار دشوار صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان نیز به تعطیلی نیمی از دو هزار واحد صنعتی استان به دلیل مشکلات اقتصادی اشاره و بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور و استان باید از تولید شفاف و مدیریت صحیح حمایت های لازم صورت گیرد تا رونق به این واحدها برگردد. عباس جبالبارزی، افزود: باید مسئله اختصاص یارانه به بخش تولید پیگیری شود زیرا از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تاکنون یک ریال یارانه به بخش تولید تعلق نگرفته است. وی به رتبه 118 محیط کسب و کار ایران در جهان اشاره کرد و ادامه داد: رونق تولید و کسب وکار با رشد سرمایه گذاری های داخلی و خارجی اتفاق می افتد که این سرمایه گذاری ها به بهبود محیط کسب و کار به عنوان خواسته واقعی بخش خصوصی می انجامد.

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان و نایب رئیس انجمن خرما استان در ادامه این نشست به تولید یک میلیون و 200 هزار دلار خرما در کشور و سهم 350 هزار تن استان کرمان از این میزان اشاره کرد و گفت: انحصار تولید واریته مضافتی جهان در اختیار ایران و کرمان است. محمدحسین اکبری اظهار کرد: ارزش صادرات خرمای کشور بیش از 200 میلیون دلار است که حدود 100 میلیون دلار آن به استان کرمان اختصاص دارد اما تولید این محصولات به دلیل مصرف زیاد آب، به صرفه نیست. وی با تاکید بر گسترش فرهنگ استفاده صحیح از آب به ویژه در بخش کشاورزی بیان کرد: همچنین باید از فقه اسلامی برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور استفاده کرد.

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق کرمان نیز درخواست دفاع منصفانه از بخش خصوصی را مطرح کرد و گفت: لزوم فعالیت بخش خصوصی رقابت و بازارهای رقابتی است که این رقابت باید سالم باشد. آرش علوی، ضمن انتقاد از طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت، بیان کرد: باید در این زمینه تصمیم شجاعانه گرفت و دولت فروش محصولات را به سیستم عرضه و تقاضا و بخش خصوصی واگذار کند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان، به برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه و انجام فعالیت ها به صورت علمی و کارشناسی اشاره کرد و گفت: مطالعه و پژوهش در رابطه با مسائل مختلف اقتصادی استان در دستور کار قرار دارد و بر اساس اولویت ها انجام می شود. مسعود رشیدی نژاد، با بیان اینکه نقشه راه انرژی استان تدوین شده است، تصریح کرد: در صورت عدم استفاده صحیح از انرژی موجود، بعد از بحران آب، بحران انرژی را در کشور خواهیم داشت که برای مقابله با این بحران باید به تولید انرژی های تجدیدپذیر بپردازیم. وی ادامه داد: دراین راستا بزرگترین نیروگاه خورشیدی در کرمان با سرمایه گذاری خارجی راه اندازی شد و سایر اقدامات دراین حوزه نیز ادامه دارد.

همچنین نایب رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان بهترین حوزه برای ایجاد اشتغال بیشتر را گردشگری عنوان کرد و گفت: حضور گردشگران در کرمان و ایران یک مسئله فرهنگی با منفعت اقتصادی است که باید برای جذب بیشتر گردشگر تلاش شود. مسعود دهقانی افزود: بسیاری از استان های کشور به ویژه استان های همجوار کرمان درآمدهای خوبی را از گردشگری کسب می کنند و کرمان در این حوزه عقب مانده که باید با برنامه ریزی و تلاش بیشتر فعالان این بخش، جایگاه خود را ارتقا دهد. وی بیان کرد: محیط های شاد و مفرح در کرمان کم است و متاسفانه در شهر کرمان کمتر به برگزاری جشن ها و شادی ها در روز میلاد ائمه اطهار(ع) پرداخته می شود که امیدواریم این فضا بهتر شود.

powered by social2s