نسخه چاپی

رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق کرمان با اشاره به اینکه عرضه پسته در بورس کالا همزمان با پایان زمان برداشت این محصول و از حدود یک ماه آینده آغاز خواهد شد، گفت: پیش بینی ما عرضه حدود 5 درصد محصول امسال در بورس کالاست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، حمید عزت آبادی پور با تاکید بر اینکه عرضه پسته در بورس کالا به منظور فروش بهتر محصول تولیدی کشاورزان است، افزود: قوانین عرضه محصولات کشاورزی در بورس مزیت های را ایجاد کرده که آشنایی تجار با انواع معاملات می تواند موجب استفاده بیشتر آنها از مزیت های بورس کالا شود. وی اظهار کرد: مهمترین مزیت عرضه محصول در بورس کالا استفاده از معافیت مالیاتی بر روی معاملات گواهی سپرده کالا و همچنین استفاده از اعتباراتی است که بانک کشاورزی وعده پرداخت آن را داده است.

عزت آبادی پور، تصریح کرد: پس از برداشت محصول پسته امسال، انبارهای مورد تایید سازمان بورس و شرکت بورس کالا، محصول کشاورزان را تحویل و کنترل های کمی و کیفی لازم بر روی آن انجام می گیرد و سپس در قبال این محصول، اوراق بهادار قابل معامله به کشاورزان داده می شود که این خود از مزیت های بورس کالاست. رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق کرمان بیان کرد: راه‌اندازی صندوق های کالایی با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز معاملات بوده که ویژگی خاص آن مشارکت کشاورزان در صندوق ها و فروش محصول خود آنهاست.

وی افزود: حلقه صادراتی بورس کالا نیز در حال پیگیری است تا بتوان عرضه های صادراتی را نیز انجام داد. عزت آبادی پور، با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون نقدینگی مورد نیاز برای صادرات پسته امسال تامین نشده تاکید کرد: امیدواریم سازمان توسعه تجارت و بانک ها در مدت باقی مانده گام های موثری برای صادرکنندگان بردارند.

وی سال زراعی جاری را سال آور پسته و محصول تولیدی را 250 هزار تن عنوان کرد و گفت: خشکسالی، کم آبی و کاهش میزان تولید، توجیه مناسبی برای عدم حمایت از صادرات پسته نیست و کمبود نقدینگی باعث خرید پسته با قیمت ارزان از صادرکنندگان می شود در حالی که کشور رقیب ما آمریکا بیشترین حمایت ها را از صادرکنندگان خود انجام می دهد. رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق کرمان بیان کرد: مسئولان باید بدانند صادرات پسته در سال جاری 7 هزار میلیارد تومان برای کشور ارزآوری دارد در حالی که برای صادرات آن منابع 100 تا 200 میلیارد تومانی در نظر گرفته می شود.         

ایران دومین تولیدکننده پسته دنیا و کرمان نخستین تولیدکننده پسته ایران است.

powered by social2s