نسخه چاپی

رئیس اتاق کرمان با تاکید بر ایجاد تجربه های جدید و متفاوت برای گردشگران، گفت: اقامت گردشگران در هتل کپری قلعه گنج به عنوان یکی از این تجربیات جدید مورد استقبال فراوان گردشگران قرار گرفته، به طوری که ضریب اشغال این مجموعه از هتل‌های معروف کرمان بیشتر شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، سیدمهدی طبیب زاده در آیین گشایش دومین گردهمایی نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور، افزود: تعریف و معرفی مسیرهای گردشگری طلایی استان نیز از دیگر راهکارهای جذب گردشگر است که این مهم در کرمان با توجه به جاذبه ها و اقلیم های متنوع می‌تواند به رونق گردشگری کمک کند. وی اظهار کرد: در طول تاریخ گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در خاطرات و مطالب خود از مهمان ‌نوازی و صبوری کرمانی‌ ها نوشته اند که از این دو واژه می توان به عنوان برند های معنوی کرمان استفاده و این میراث گرانبها را به منصه ظهور رساند.

طبیب زاده، در ادامه بیان راهکارهای افزایش جذب گردشگر، توجه ویژه به صنایع دستی و نمادهای فرهنگی خاص استان و حضور فعال در همایش ها و نمایشگاه‌های مختلف را برای معرفی هر چه بیشتر کرمان به ایران و دنیا ضروری دانست و گفت: طرح جامع گردشگری استان را با کمک مشاوران مطرح این حوزه در جهان و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان تهیه و تدوین خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: همانطور که مسئولان استان به ویژه استاندار به گردشگری توجه ویژه دارند و جاذبه های بسیاری بازسازی شده است، اتاق کرمان نیز بر انجام فعالیت ها و اقدامات لازم در حوزه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان تاکید دارد. طبیب زاده، اتاق کرمان را محلی برای بیان صریح و شفاف دغدغه های بخش خصوصی دانست و گفت: خوشبختانه مدیران استان نیز این دغدغه ها را می شنوند که امیدواریم برای رفع مشکلات تلاش کنند.

هواپیمایی ماهان بهای بلیت پرواز تهران- کرمان را نصف کند

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه نیز در ادامه این آیین گفت: اگر چه فعالیت‌های مثبتی در زمینه تقویت و رونق گردشگری استان کرمان انجام شده اما برخی آثار، جاذبه ها و مفاخر کرمان مانند "شاه نعمت الله ولی" که مانند وی در جهان وجود ندارد، به طور کامل معرفی نشده است. حسن قشقاوی، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید اینگونه لحاظ شود که 20 درصد از درآمد گردشگری در خود این حوزه هزینه شود، خاطرنشان کرد: انتظار می رود همانطور که برای استخراج نفت هزینه می شود تا نفت به دست آید و به فروش برسد، در گردشگری نیز هزینه هایی در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش شرکت هواپیمایی ماهان در رونق گردشگری کشور تصریح کرد: به این شرکت افتخار می کنم اما گلایه هایی نیز وجود دارد زیرا بهای بلیت پروازهای این شرکت از تهران به کرمان و بالعکس بیشتر از بهای بلیت پروازهای تهران به شیراز، اهواز و بندرعباس است که این گرانی انصاف نیست. معاون وزیر امور خارجه کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور گفت: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان آمادگی لازم را برای صدور روادید فرودگاهی برای مردم 180 کشور دنیا دارد، اما چرا شرکت ماهان پروازهایی را برای استانبول، اروپا و سایر کشورها نمی‌گذارد؟

قشقاوی اظهار کرد: اگر شرکت هواپیمایی ماهان بهای بلیت تهران- کرمان و برعکس را نصف کند، خط پروازی سایر استان‌ها را نیز انجام دهد، آنگاه درخواست هایش از وزارت امور خارجه اجابت خواهد شد.

 در کرمان به ازای هر سنت اعتبار  یک دلار سرمایه گذاری می شود

در ادامه این نشست، استاندار کرمان اظهار کرد: شرایط و زمینه فعالیت برای رونق گردشگری در کشور فراهم شده به گونه ای که تعداد گردشگران خارجی استان کرمان در طول فعالیت دولت یازدهم 5 برابر افزایش داشته است. علیرضا رزم حسینی، با تاکید بر ایجاد جاذبه هایی متفاوت برای گردشگران خارجی افزود: با تبدیل قلعه گنج به شهر نمونه اقتصاد مقاومتی و احداث هتل کپری به عنوان یک جاذبه جدید در این شهرستان تاکنون 323 گردشگر آلمانی، آمریکایی، سوئیسی، هلندی و هندی در آن اقامت داشته‌‌اند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و موسسات غیرانتفاعی معین مناطق اقتصاد مقاومتی استان ظرفیت های بسیار بالایی دارند، ادامه داد: این توانایی در استان وجود دارد که به ازای دریافت هر 10 سنت اعتبار، یک دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد و زیرساخت های لازم را ایجاد کند. رزم حسینی، با اشاره به اینکه استان کرمان تمدن 6 هزار ساله و جاذبه های فراوان گردشگری دارد، افزود: استان کرمان با وجود داشتن امنیت پایدار، آمادگی پذیرایی از گردشگران خارجی را دارد و نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری ایران باید با معرفی بیشتر کرمان و ایران، برای جذب گردشگر بیشتر کمک کنند.

 لزوم تغییر نگاه سنتی برای توسعه گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ادامه این نشست گفت: باید در زمینه جذب و توسعه گردشگری نگاه سنتی گذشته را تغییر داد تا امکان رقابت با کشورهای فعال در این حوزه وجود داشته باشد. محمد محب خدایی، با بیان اینکه صنعت گردشگری می تواند بالاتر از صنعت نفت قرار گیرد، افزود: حضور هر گردشگر، هزار و 200 دلار (معادل درآمد ناشی از فروش 30 بشکه نفت) برای کشور ارزآوری دارد.

وی با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری فرهنگ، ظرفیت و آداب رسوم مکان های مختلف در اذهان گردشگران باقی می ماند، اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات و مصوبات مجلس شورای اسلامی، از محل ورود گردشگر و ارزش افزوده، شاهد اختصاص یارانه و معافیت های مالیاتی در حوزه جذب گردشگر خواهیم بود. محب خدایی، به بیان برخی ضعف ها در حوزه جذب گردشگر پرداخت و افزود: از چهار هزار آژانس فعال در کشور تنها 60 آژانس در جذب گردشگر خارجی فعالیت دارند که با این وضعیت نمی توان با کشورهای موفق در این حوزه رقابت کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان کرد: خطوط هواپیمایی تنها به عنوان جابه جا کننده مسافر و نه تورگردانان در حوزه گردشگری فعالیت می کنند در حالی که این دیدگاه نیز در اینگونه فعالیت ها باید تغییر یابد. وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی گردشگری باید باورها را افزایش و ظرفیت های خود را فعال کند زیرا هر چه ارزش افزوده در این حوزه افزایش یابد، توسعه و نشاط در جامعه بیشتر خواهد شد.

توسعه گردشگری با حضور پررنگ مردم محقق می شود

در ادامه این نشست مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، با بیان اینکه توسعه گردشگری با حضور مردم محقق می شود، گفت: هر چه نقش مردم فعال و بهره‌بردار از فعالیت های این حوزه پررنگ تر و آنها احساس تعلق بیشتری به گردشگری داشته باشند، رونق بیشتری را شاهد خواهیم بود. مرتضی حاجی، خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی باید اجابت کننده خواسته های فعالان و تلاشگران خط مقدم گردشگری باشند زیرا بدون این تلاش ها هیچ فردی با انگیزه بازدید از جاذبه ها و آثار گردشگری جا به جا نخواهد شد. وی بیان کرد: نمایندگان اطلاع رسانی ایران در خارج از کشور، نماینده و حقوق بگیر دولت نیستند بلکه افراد با انگیزه، عاشق گردشگری و فعال در این حوزه هستند که برای اعتلای گردشگری ایران تلاش می کنند.

لازم به ذکر است در این مراسم، تفاهم نامه همکاری استانداری کرمان و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران به امضا رسید.

powered by social2s