نسخه چاپی

رئیس اتاق کرمان از صادرکنندگان درخواست کرد برای توسعه و افزایش میزان صادرات استان کرمان به شناسایی و گشایش بازارهای جدید بپردازند و برای صادرات انواع محصولات استان تلاش کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، سیدمهدی طبیب زاده در بیست و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: کنسرسیوم های صادراتی و شرکت های مدیریت صادرات حلقه مفقوده صادرات هستند که اتاق کرمان مصمم است با کمک به ایجاد اینگونه شرکت ها به مدلی برای توسعه صادرات استان برسیم.

وی با بیان اینکه تولیدات صادراتی باید با کیفیت لازم باشند، ادامه داد: اگر به این مهم توجه شود دیگر مشکل بازار و فروش نداریم. طبیب زاده، با اشاره به اینکه در بحث تامین مالی و رفع برخی موانع پیش روی صادرات، اقدامات و تلاش های بسیاری صورت گرفته است، اظهار کرد: برخی قوانین و مقررات در شرایط فعلی مانع توسعه صادرات هستند که باید تسهیل شوند.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: در مقوله صادرات، برای تحلیل شرایط، دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق بسیار مهم است اما در حال حاضر آمارهای متعددی از دستگاههای مختلف وجود دارد که در این زمینه اتاق کرمان تهیه بانک اطلاعات و آمار را با توجه به استاندارهای جهانی، کسب مجوزهای لازم و استفاده از مشاوران بین المللی در دستور کار قرار داده است.

وی اظهار کرد: 90 درصد صادرات استان در سه محصول اتفاق می افتد در حالی که ما پتانسیل های صادراتی بسیاری در حوزه های مختلف داریم و باید از آنها استفاده کرد. طبیب زاده، افزود: صادرات محصولات استان کرمان در مرز میلک، میرجاوه و میل 78 با برخی موانع روبرو هستند که درخواست داریم نشستی مشترک با استاندار سیستان و بلوچستان برای حل این مشکلات برگزار شود.

وی در بخش دیگری به برگزاری منظم جلسات شورای گفت و گو اشاره کرد و گفت: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در ارزیابی های وزارت کشور رتبه دوم را کسب کرده و این شورا توانسته در سطح ملی منشاء تحول در برخی قوانین و مقررات شود و حتی مصوبات آن در جلسات هیات وزیران مورد بحث قرار گیرد. طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: رویکرد اساسی اتاق کرمان انجام فعالیت‌های کارشناسی شده، دانش بنیان و با استفاده از نیروهای جوان، مستعد و علاقمند است و خود را ملزم می داند که به بهبود محیط کسب و کار کمک کند.

مشکلات مربوط به صادرات با پیگیری حل می شود

استاندار کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه مشکلات صادراتی در سه سطح خارج از کشور، ملی و استانی وجود دارد، گفت: مشکلات خارج از مرزها باید با پیگیری های مسئولان کشور و توافق با کشورهای هدف صادراتی برطرف شود که این علاقمندی در مسئولان وجود دارد. علیرضا رزم حسینی اظهار کرد: همچنین برخی مسائل در سطح ملی مانند یارانه و جوایز صادراتی و... باید از طریق نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری و راهکاری برای آن یافت شود.  وی بیان کرد: اما مشکلات صادرات در سطح استان مانند برخی مسائل مربوط به گمرک با برگزاری نشست ها و پیگیری های مسئولان کرمانی قابل حل است و همه برای توسعه صادرات محصولات استان کمک خواهند کرد.

استفاده از بورس کالا برای تامین مالی صادرات

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید به حوزه دیپلماسی اقتصادی به صورت جدی وارد شد، گفت: بازنگری در انتخاب رایزنان بازرگانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ضروری است زیرا ضعف هایی در این زمینه وجود دارد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: یکی از چالش های بزرگ ما در صادرات، رقابت های منفی بازرگانان ایران در خارج از کشور است که در برخی موارد محصولات را با قیمتی پایین از داخل به فروش می رسانند و این شیوه ضرر و زیان های بسیاری را به منافع ملی و فعالان اقتصادی وارد می کند که بهتر است صادرکنندگان در قالب یک شرکت ورود کنند و افراد به صورت انفرادی در بازارها حضور نداشته باشند. وی نرخ سود تسهیلات را یکی دیگر از چالش های اساسی صادرات عنوان کرد و ادامه داد: اگر چه دریافت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی را برای صادرات دنبال می کنیم اما نباید از دیگر روش های تامین مالی مانند بورس کالا غافل ماند و از ابزارهای جایگزین برای بانک ها استفاده کرد.

توجه بیشتر کرمان به بسته حمایت از صادرات غیرنفتی

در این نشست معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: استان کرمان از بسته های صادراتی غیرنفتی بهره چندانی نبرده است، در حالی که حمایت های خوبی در قالب این بسته صورت می گیرد. سیدمحمود نوابی گفت: اگر گزارش های واقعی درباره ناکارآمدی رایزنان بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشورهای مختلف ارسال شود، اقدامات لازم در خصوص وضعیت آنها اتخاذ خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، افزود: بخش خصوصی باید شرکت های تخصصی صادرات تشکیل دهد و تصور اینکه دولت باید چنین شرکت های را ایجاد کند، اشتباه است. وی به اقدامات مناسب استان کرمان در خصوص توسعه و رونق اقتصادی اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می شود ماده 6 حمایت از حقوق مصرف کنندگان در استان کرمان اجرایی و بر اساس آن دستگاهها با توجه به میزان خدمت رسانی به مردم رتبه بندی شوند.

در این نشست، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، نبود شعبه و باجه بانک توسعه صادرات در شهرستان ها، قوانین مزاحم، عدم امکان تردد محموله های صادراتی در ایام آغاز سال نو، نقل و انتقال مالی، گشایش اعتبار اسنادی و یوزانس، افزایش ناگهانی هزینه های گمرکی در مرزها و... به عنوان بخشی از مشکلات صادرکنندگان استان مطرح شد.

 

powered by social2s