نسخه چاپی

 

جغرافیا:

استان كرمان با وسعتي برابر 185675 كيلومتر مربع در جنوب شرقي ايران واقع شده و از شمال به استان های خراسان جنوبی و يزد از جنوب به استان هرمزگان و از شرق به استان سيستان و بلوچستان و از مغرب به استان فارس محدود، و از نظر وسعت اولین استان پهناور كشور است.

استان كرمان از نظر تقسيم‌بندي‌هاي اقليمي جز اقليم نيمه خشك بياباني گرم محسوب می شود و به طور كلي سه نوع اقليم خاص بر مناطق اين استان حاكم است.

آب و هوا بياباني گرم و خشك كه شامل صحراي كرمان و كوير لوت و كوه‌هاي شرق كرمان انار و رفسنجان مي شود. آب و هوا نيمه گرم در داخل آن معدل درجه حرارت ساليانه بيش از 18 درجه است و شامل ناحيه وسيعي از دامنه‌هاي شمالي كوه‌هاي لاله‌زار- بم شهداد – جلگه جازموريان – خورنق – جيرفت و كوهپايه كرمان مي شود.

در آب و هوا معتدل معدل درجه حرارت ساليان كمتر از 18 درجه است اين اقليم شامل دشت كرمان و دامنه‌هاي پست جبالبارز و سيرجان مي‌ شود. در مجموع بين حداكثر و حداقل درجه حرارت استان كرمان اختلاف زيادي وجود دارد به طوری که حداقل آن 14 درجه زير صفر و حداكثر آن 40 درجه بالاي صفر است.

جمعيت: جمعیت استان کرمان در سال1۳۹۰ و براساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ۲٫۹۳۸٫۹۸۸ نفر است که نهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می شود.

powered by social2s